BŁĘDY W VISUAL MERCHANDISINGU – czyli czego nie można robić

by

Dobry i profesjonalny visual merchandiser powinien na bok odstawić swoje upodobania modowo-stylizacyjne i za każdym razem przy planowaniu ekspozycji wychodzić z założenia  „nie ma, że się nie da”. Obiektywizm i zdolność dopasowania się do bieżącej sytuacji kolekcyjnej i trendowej to podstawa w tym zawodzie.

Ale jest jeszcze kilka innych rzeczy, których prawdziwy VM musi unikać, aby jego praca przynosiła pożądane efekty. Oto lista największych przewinień VM-owych:

  • zbytnia dekoracyjność wystaw – nie sprzedajemy pięknie opakowanego produktu, który po rozłożeniu na czynniki pierwsze nie będzie się do niczego nadawał. Sprzedajemy jego funkcjonalność, jakość, materiał, kształt, więc pokażmy te wszystkie cechy i pozwólmy klientowi dostrzec produkt od razu, a nie kazać mu go szukać;
  • zbyt duże zatowarowanie – przesadne dostawianie towaru może przyczynić się np. do jego uszkodzenia, albo co najgorsze obniżenia jego wartości w oczach konsumenta. Duża ilość wieszaków, zbyt ciasno poukładane kartony, słoiki, butelki itp. nie dają klientowi swobody sięgnięcia po produkt i wybrania tego opakowania ciastek czy coli, który akurat sobie upatrzył. Ponadto przeładowana ekspozycja jest często nieestetyczna i po prostu nie zachęca do zakupu;
  • nieuporządkowana ekspozycja – każda zaaranżowana przestrzeń musi być logiczna i czytelna dla każdego odbiorcy. Towar możemy podzielić na różne sposoby, np. ze względu na trend, kolor czy funkcję. Kiedy produkty są poukładane chaotycznie, bez żadnego pomysłu i bez kategoryzacji nie dajemy klientowi jakichkolwiek szans na znalezienie wszystkiego, czego potrzebował;
  • brak reakcji – kiedy nasz ekspozycja z jakiś powodów nie działa, nie możemy się poddawać i zostawiać jej na „przyjście lepszych dni”. Skoro nie działa, reaguj! Być może połączenie kolorystyczne nie odpowiada odbiorcy, albo nie jest to właściwy czas na sprzedaż proponowanych produktów. VM wymaga ciągłej obserwacji i wyciągania odpowiednich wniosków połączonych z natychmiastowym działaniem;

brak identyfikacji marki – ekspozycja, personel, materiały marketingowe – to wszystko musi być spójne z wizją brandu i podkreślać jego charakter. Personel nie powinien być ubrany w produkty konkurencyjnych marek, ponieważ to osłabia wiarygodność całości przekazu. Takie rozwiązania deprecjonują również wizerunek marki.

No tags 0
1 Response
  • Lukas
    Lipiec 14, 2016

    Poproszę o troszkę więcej przykładów i szczegółów

What do you think?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *